De vlindertuin

- De vlindertuin

(4)

Hans Peter Roel heeft met de Vlindertuin een mooi toegankelijk en ontroerend boek geschreven.

Peter en Suzanne Hofmans zijn gelukkig getrouwd en hebben een zoontje Sem van 5 jaar. Suzanne is een carrierevrouw en heeft een topfunctie bij een communicatiebureau. Peter is leraar nederlands en kan zijn werktijden aanpassen om zo veel mogelijk voor Sem thuis te zijn. Daarnaast is hij ook schrijver, maar dat lukt de laatste tijd niet zo goed meer. Peter en Sem wandelen veel in het park. Ze maken samen als gezin mooie en gelukkige vakanties, de laatste was in Portugal.

Tot op een dag het noodlot toeslaat. Sem wordt heel erg ziek, opname en operatie volgen, hij blijkt een kankergezwel in zijn hoofd te hebben. De operatie is gelukt en Sem komt thuis, maar dat is van korte duur. En nu loopt het fataal af. Het leven van Peter en Suzanne staat van het een op ander moment totaal op zijn kop. Ze voelen zich schuldig. Kunnen samen moeilijk praten. Suzanne wil over Sem praten en Peter stopt alles weg, hij gaat veel naar buiten de natuur in. Ze zijn ook bang om elkaar te verliezen. Zoeken hulp bij dr. Rupert, rouwverwerking, die geeft hun handvaten. Ze leren weer samen te praten.

Peter gaat een weekje weg, naar Domburg hij wil naar de zee om meer rust te vinden. Daar ontmoet hij Ian Macleod, een schot, samen blijken ze een groot verdriet te delen. Ian vertelt over de Keltische cultuur en hoe ze omgaan met verlies. Hij vertelt over hoe oude Keltische wijsheden doorgegeven worden door oermoeders en oervaders. Ian kent zo'n oermoeder. Hij nodigt Peter uit om naar Schotland te komen.

Peter en Suzanne gaan naar Schotland, ontmoeten oermoeder Ana en verblijven een aantal dagen bij haar. Zij geeft hun nieuwe inzichten om met hun grote verdriet om te gaan en het een plaats te kunnen geven.

De Vlindertuin is met heel veel kennis en gevoel geschreven. Denk dat mensen die zo iets heftigs meemaken hier troost uit kunnen halen.

Heel bijzonder.