Boek
Het huidige ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een constante dynamiek: er wordt vaker gewisseld van strategie. Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het terrein van techniek en markt, en er worden bedrijfsonderdelen opgestart of juist afgestoten. Tegelijk zijn werknemers kritischer geworden met betrekking tot hun werk. Zij zijn veel meer dan vroeger bereid van baan te veranderen. Dit gaat gepaard met een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen stellen organisaties voor nieuwe kosten-batendilemma’s. Investeren we in werving, selectie én introductie van nieuwe werknemers of nemen we het risico dat mensen op de verkeerde plek belanden, de organisatie vroegtijdig weer verlaten.Tegen deze achtergrond stelt Joost Ardts dat een goed introductiebeleid juist nu een must is. Het geeft de nieuwe medewerker een gevoel van zekerheid. Het bevordert de binding en de identificatie met de organisatie en het waarborgt het aanleren van het normen- en waardenstelsel. Een doordacht introductieprogramma voorkomt vroegtijdig verloop, ziekteverzuim, motivatieproblemen en, in het algemeen, suboptimale werkprestaties. Kortom: een goed begin is het halve werk. Introductiebeleid biedt managers, personeelsadviseurs, opleiders en andere HRM-functionarissen daarom bouwstenen om de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers vorm te geven of te verbeteren.Joost Ardts, onderzoeker en adviseur bij GITP International BV, promoveerde onlangs op het onderwerp introductiebeleid. Ook HRM-gerelateerde vraagstukken rondom fusies, overnames, organisatieontwikkeling en werken in teamverband hebben zijn aandacht. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.