Boek
COGNITIEVE THERAPIE
de basisvaardigheden
Cognitieve therapie is niet meer weg te denken uit de praktijk van de psychotherapie. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat deze benadering bij een flink scala aan klachten en problemen goede resultaten geeft. Veel (psycho)therapeuten scholen zich dan ook in cognitieve therapie, ge pireerd door een niet-aflatende stroom artikelen en boeken waarin alle mo-gelijke cognitieve technieken en interventies worden beschreven. Dit boek past in die stroom. Het onder-scheidt zich echter van andere publicaties doordat het de lezer gedetailleerd en stap voor stap instrueert hoe (de) basisvaardigheden, die binnen cognitieve therapie centraal staan, kunnen worden toegepast.
Dit boek begint met een beknopt historisch perspec-tief van de cognitieve therapie en een beschrijving van wat de plaats is van deze stroming binnen de psychotherapie. Tegen de achtergrond van de be-schreven theoretische uitgangspunten geven de au-teurs een indruk van de algemene structuur en prin-cipes van cognitieve therapie. Daarna wordt een zogenaamde cognitieve casusconceptualisatie gepre-senteerd, waarmee de problematiek van de client kan worden beschreven aan de hand van het model waarop cognitieve therapie is gebaseerd. Dit wordt gevolgd door het antwoord op de vraag hoe een gedachteschema in cognitieve therapie gebruikt wordt en hoe de socratische methode daarin past. Vervol-gens krijgt de lezer een uitgebreide beschrijving van hoe gedragsexperimenten kunnen worden opgezet, waarna uiteengezet wordt hoe verscheidene cognitie-ve technieken kunnen worden toegepast. Speciaal voor cli en is er in de bijlagen praktische informa-tie over de behandeling opgenomen en zijn er werk- bladen toegevoegd. Een bijzondere aanvulling op dit boek is de bijgeleverde CD waarvan genoemde bijla-gen voor de cli kunnen worden uitgeprint. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen berichten geplaatst op het prikbord van Cognitieve therapie de basisvaardigheden.