Boek
Tiende Kohnstammlezing
Waar in het verleden de scholen de functie hadden om jonge mensen de normen en de waarden van de maatschappij bij te brengen, lijkt het er tegenwoordig op dat ze zich hoofdzakelijk bezig houden met het corrigeren van probleemgedrag bij leerlingen. De school is verworden tot een cursus levenslessen.
Eén van de gevaren van deze verschuiving, gevoed door onderwijsdeskundigen, is dat scholen en ouders tegen elkaar worden opgezet. Bovendien zorgt dit soort therapeutisch onderwijs dat er onvoldoende tijd en middelen rest om leerlingen intellectueel te stimuleren.
Frank Furedi (1947, Hongarije) is Professor Sociologie aan de University of Kent (UK). In Engeland is hij de meest geciteerde socioloog, en door Vrij Nederland werd hij bestempeld als 'controversieel denker'. Furedi heeft afgelopen jaren veel boeken geschreven, waaronder, Invitation to Terror: The Expanding Empire of the Unknown (2007), Paranoid parenting (2001), Therapy Culture: Cultivating Vulnerability in an Uncertain Age (2003), Where Have All the Intellectuals Gone? Confronting Twenty-First Century Philistinism (2004)en Politics of Fear. Beyond Left and Right (2005). «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.