Ik ben Pelgrim

- Ik ben Pelgrim

(5)

Een uitgever in Nederland kreeg in 2009 tijdens een bezoek aan een literair agent in New York een ouderwets ogend manuscript in zijn handen, afkomstig van een debuterende auteur: Terry Hayes. Hij geraakte vanaf de eerste zin meteen in de ban van dit verbazingwekkende verhaal. De auteur heeft de daarop- volgende vier jaar zijn oorspronkelijke versie van ‘Ik ben pelgrim’ verfijnd en geperfectioneerd tot wat het verhaal uiteindelijk is geworden: één van de best verkopende thrillers van 2013 in Amerika.
Terry Hayes (1951), in Engeland geboren, was oorspronkelijk journalist en scriptschrijver toen hij op 21-jarige leeftijd correspondent in New York werd. Nadien was hij achtereenvolgens onderzoeksjournalist, politiek commentator en columnist. Zijn carrière zette hij verder als producent van een belangrijk actualiteitenprogramma en schreef scripts voor befaamde Hollywood films.

Een vraag die reeds een ontelbaar aantal keer is gesteld: kan je de perfecte misdaad plegen? Pelgrim is de codenaam voor een man die niet eens bestaat. De geadopteerde zoon van een welgestelde Amerikaanse familie is spion in Amerikaanse loondienst. Vooraleer hij in het niets zal verdwijnen, schrijft hij een boek over forensisch crimineel onderzoek. Dit boek zal hem echter blijven achtervolgen. Het helpt NYPD detective Ben Bradley bij het moordonderzoek van een vrouw, die met het gezicht naar beneden gericht in een bad vol zuur wordt gevonden. Deze misdaad is gepleegd op basis van het boek dat door Pelgrim is geschreven.
Wat begint als een ongewoon en uitdagend onderzoek, wordt een angstaanjagende race tegen de tijd om een massamoord te verijdelen. Pelgrim maakt een reis, die aanvangt met een openbare onthoofding in Mekka, over de verlaten ruïnes aan de Turkse kust en gaat verder via een vernietigingskamp van de nazi in de Elzas. Zijn verhaal voert je tenslotte doorheen de barre woestijn van de Hinu Kush, op zoek naar de anonieme man die een verschrikkelijke misdaad wil plegen in de naam van zijn God.

‘Ik ben Pelgrim’ is een strakke en zeer intelligente thriller die de aanvaring schetst tussen twee genieën, een gemartelde held en een vastberaden terrorist . Het verhaal eindigt in een schokkende finale. Dit boek bestaat uit een enge mix van een vreemd moordmysterie met een rasechte spionagethriller. Pelgrim is een intrigerend hoofdpersonage dat zelfs op het einde van dit volumineuze boek nog steeds verborgen kantjes blijkt te hebben.
Terry Hayes heeft een uitzonderlijk boeiende en technisch meesterlijke thriller uit de mouw geschud. Deze thriller staat bol van epiek, ingehouden en uitgebarsten spanningen, mysteries. Hij doet je werkelijk naar adem happen en houdt je onherroepelijk vast aan het verhaal gekluisterd. Je bent zijn gijzelaar, meer dan 700 pagina’s lang. Bij aanvang is het even wennen aan de lange zinnen, maar de aanpassing gaat vlot. De hoofdpersonages zijn zeer sterk uitgewerkt.
Onvoorstelbaar dat een debutant dergelijke met precisie geslepen diamant kan afleveren, zelfs het dankwoord van de auteur achteraan het boek getuigt van zijn grote klasse!
Terry Hayes herdefinieert met ‘Ik ben Pelgrim de spionagethriller’. Het klinkt waarschijnlijk behoorlijk cliché, maar dit debuut is gewoon geniaal.
Ik ben Pelgrim verschijnt op 11 februari 2014.