De oversteek

- De oversteek

(4)

Het verhaal van dit boek is eigenlijk vrij standaard. Er zijn al veel boeken en films uit die een soortgelijk verhaal vertellen.
Er is een geleerde die een middel denkt te hebben gevonden tegen een slopende dodelijke ziekte. Het leger heeft ook interesse aangezien het van de mensen die het toegediend krijgen een soort super soldaten maakt. Er gaat met de testen iets fout, de testpersonen veranderen in vampierachtige monsters. Alleen de laatste proefpersoon niet, dat is een zesjarig meisje genaamd Amy.
De monsterachtige wezens weten op een nacht te ontsnappen en dat betekend de ondergang van de wereld. Ze zwerven rond en geven het virus waar ze mee zijn besmet door aan de mensen die ze aanvallen.
Er is echter een kolonie mensen die weet te overleven in een gebied wat afgezet is met hoge muren en fel licht waar de vampierachtige monsters niet tegen kunnen. Een deel van de mensen weet dat het licht op een dag uit zal gaan, en dat zal het einde betekenen van iedereen achter erachter. Na 100 jaar komt er een meisje op de muur af gerend. Men weet haar te redden en ze sluit vriendschap met een aantal van de bewoners.
Dit meisje is Amy, ze lijkt onsterfelijk te zijn geworden en de enige redding voor de mensheid. Samen met de vrienden die ze binnen de muren gemaakt heeft gaat ze op weg naar de oorsprong, de plek waar vroeger de testen zijn gedaan, om daar het antwoord te vinden op hoe de mensheid gered kan worden.
Een standaard verhaal, maar wel een prachtig verhaal om te lezen. Het verhaal volgt verschillende mensen zodat het ook van verschillende kanten bekeken wordt. Er zitten wat langdradige stukken in het boek. Maar het is nooit echt saai om te lezen. Het boek gaat echt op en neer als het om spanning gaat. Telkens werkt de schrijver naar een hoogtepunt om dan weer even terug te schakelen naar een wat meer rustgevend deel. Maar steeds weer werkt hij naar een nieuw hoogtepunt toe.
Het is een dik boek, echt zo’n boek waarvan je ergens zo snel mogelijk wil weten hoe het af gaat lopen, maar eigenlijk niet wil dat het ergens stopt.
Gelukkig is dit het eerste deel van drie boeken. Ik hoop dat het vervolg snel uit gaat komen, ik kan niet wachten.