Boek
De meeste bedrijven zijn in de afgelopen decennia totaal afhankelijk geworden van een goed functionerende Informatievoorziening en CommunicatieTechnologie (in dit boek verder aangeduid met ICT). De millenniumpaniek van het afgelopen jaar heeft duidelijk aangetoond hoe diep dit bewustzijn intussen is doorgedrongen. In dit boek wordt het beschikbaar stellen van die ICT behandeld als een zelfstandige bedrijfsfunctie, de zogenoemde ICT-functie. Om in de concurrentieslag boven te blijven, heeft ieder bedrijf een ICT-functie nodig die op maat is en op maat blijft voor dat bedrijf. Dat laatste houdt in dat de ICT-functie geen belemmering mag zijn wanneer de (markt)positie van het bedrijf verandert; integendeel, ICT zou juist de enabler moeten zijn voor de noodzakelijke flexibiliteit van een modern bedrijf.
Doelgroep
Dit boek is bedoeld voor iedere manager of adviseur die te maken heeft met het ontwikkelen, aansturen of besturen van de ICT-functie vanuit het business-belang van die functie.
Opbouw
Dit boek geeft een overzicht van de modellen (zeg het kader of de gereedschappen) die de WCIT-adviespraktijk van KPMG op dit terrein hanteert. De echte waarde zit echter in de praktijkervaringen (de cases) die binnen deze kaders zijn opgedaan en die de lezer in ruime mate in dit boek zal aantreffen.
Hoofdstuk 1 begint vanuit het perspectief van het bedrijf zelf en laat zien dat het beleid en de organisatie van ieder bedrijf leidend moeten zijn voor de 'Governance van de ICT-functie' (onze excuses voor een aantal Engelse termen in het boek, maar de nieuwe begrippen in dit vak ontstaan nog steeds in de Angelsaksische landen en zijn niet zonder verlies van betekenis door één Nederlandse term te vervangen).
Vervolgens behandelt hoofdstuk 2 het World Class IT Groeifasenmodel, dat specifiek voor de ICT-functie is afgeleid van het algemene maturity-model van Nolan. Dit groeifasenmodel maakt gebruik van de ITIL-indeling van beheerprocessen, die inmiddels als een soort industriestandaard geldt. Deze indeling is apart opgenomen in bijlage 2. Een ander sleutelbegrip voor maturity in het beheer van ICT is het SLA (Service Level Agreement). Hiervoor kunt u in bijlage 1 een raamwerk terugvinden.
In het groeifasenmodel wordt het verband met de volwassenheid van het bedrijf zelf gelegd, doordat nader onderscheid wordt gemaakt tussen de volwassenheid van de aanbodzijde en de volwassenheid van de vraagzijde van de ICT-functie. Dit model zal in alle volgende hoofdstukken terugkomen. Zo'n model is bijvoorbeeld nuttig om een assessment of een benchmark mee te doen en zo te bepalen hoever uw bedrijf is in vergelijking met de concurrentie, of om te bepalen welk niveau de ICT-functie van uw bedrijf zou moeten hebben. Daarmee begint pas de echte uitdaging, namelijk hoe de ICT-functie dan op dat gewenste niveau te brengen. Deze kunst wordt toegelicht in hoofdstuk 3, 'Transformatie van de ICT-functie'.
In onze visie is outsourcing (hoofdstuk 4) de volgende stap in de ontwikkeling van de ICT-functie. In de huidige ontwikkeling naar een netwerkmaatschappij ligt het voor de hand om functies die niet tot de kerncompetentie van een bedrijf behoren uit te besteden, en daar hoort ook vaak een deel van de ICT-functie bij. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd om een ICT-functie eerst helemaal op te poetsen om hem vervolgens van de hand te doen. In feite is dit 'rijp maken' echter een voorwaarde voor succesvolle outsourcing, zoals tal van voorbeelden waarin men een onrijpe ICT-functie ofwel een probleem heeft willen outsourcen aantonen.
De volgende twee hoofdstukken van het boek behandelen een paar processen die spelen in een meer volwassen ICT-functie. Hoofdstuk 5 laat zien dat met een juiste aanpak voor systeemontwikkeling gebaseerd op bijvoorbeeld ERP-pakketten wel degelijk grote voordelen voor een bedrijf te behalen zijn. Daarna laat hoofdstuk 6, 'Performancemanagement', zien hoe je een al dan niet uitbestede ICT-functie kunt monitoren, gerelateerd aan de kritische succesfactor «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.