Boek
Heeft de overheid in het onderwijs alles voor het
zeggen? Tweehonderd jaar geleden begon de staat het onderwijs in een nationale context vorm te geven. In de onderwijswet van 1801 trok de Nederlandse overheid zich voor het eerst de zorg voor het onderwijs aan en dacht er de enige en allesbepalende bestuurder van te worden. Zover kwam het niet. Haar rol zou in de loop der jaren wel groeien. De overheid trad steeds meer als financier op en stelde tegelijk meer regels vast, maar een overheidsmonopolie in het onderwijs ontstond niet.
Naar aanleiding van dit beginpunt van de overheids-bemoeienis met het onderwijs organiseerde de Belgisch Nederlandse Vereniging voor de Geschiedenis van Opvoeding en Onderwijs op 17 en 18 oktober 2002 te Utrecht een congres over de ontwikkeling van de
overheidszorg in Nederland en Belgi .
In Tweehonderd jaar onderwijs en de zorg van de Staat hebben deskundigen van naam uit beide landen de ontwikkeling van de overheidszorg beschreven, waarbij een aantal aspecten ervan bijzondere aandacht krijgt. Ook het heden komt in verschillende bijdragen
uitgebreid aan de orde, terwijl de ministers van Nederland en Belgi , Hermans en Vanderpoorten, ook nog hun licht over de toekomst laten schijnen.
Het resultaat is een boeiend relaas over de positie van de overheid in het onderwijs in verleden, heden en toekomst in Belgi en Nederland. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.