Boek
Een uitvoerige verhandeling over uiteenlopende strategien voor de begeleiding voor eerstejaarsstudenten in het universitaireonderwijs.Dit werk gaat uitvoerig in op de wijze van aanpakken van de begeleiding voor eerstejaarsstudenten in het universitaire onderwijs. Het begeleiden en evalueren van academische competentieverwerving vormde het onderwerp van actieonderzoek in een project gericht op onderwijs in wetenschappen met polyvalentie . Er wordt in dit project niet alleen geanalyseerd wat wordt gevraagd aan de universiteit op gebied van competentieontwikkeling er worden ook begeleidings en evaluatiestrategien ontwikkeld en in praktijk gebracht. Er wordt niet alleen aan vakgerichte ontwikkeling gedaan voor wis en natuurkunde biologie en chemie er wordt ook gewerkt aan een multidisciplinaire en een interdisciplinaire aanpak. Er worden niet alleen begeleidings en evaluatievormen binnen het reguliere curriculum beschreven er wordt ook verslag gedaan van extracurriculaire begeleiding vanuit het zelfstudiecentrum waar onder meer begeleide zelfstudie en groepswerk plaatsvinden. De gevoeligheid voor de problematiek van de overgang van het secundair onderwijs naar het universitaire onderwijs ligt hier mee aan de basis. Bovendien wordt er in dit boek niet alleen aandacht besteed aan het recent uitgevoerde project er wordt ook een beeld geschetst van een traditie van onderwijsvernieuwende activiteiten gedurende decennia. Kortom een integraal verhaal dat de vrucht is van volgehouden teamwerk. Het boek laat zien dat er een weg geplaveid is. Niet dat die weg daarom klaar is wel zijn de nodige bakens uitgezet voor verdere stappen naar integratief competentiegericht onderwijs.Meer informatie over Tijd voor kennis en competenties in de wetenschappen vindt u op deze pagina van de website van VUBPRESS. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »