Schuilplaats

- Schuilplaats

(5)

Een actueel en beladen onderwerp nl. de pleegzorg en crisisopvang staan centraal in het nieuwste boek van Linda Jansma.

Het draait allemaal om Mayke en Han Goslinga, een warm gezin waar kinderen centraal staan. Ze wonen op een boerderij met veel dieren in het plaatsje Holwerd. Het is een prachtige schuilplaats en toevluchtsoord voor kinderen die beschadigd zijn op wat voor manier dan ook. Ze vinden daar de hoognodige rust. Mayke en Han, hebben zelf twee volwassen kinderen die het huis uit zijn. Nu geven ze al hun liefde aan zes pleegkinderen allen geplaatst door bureau jeugdzorg.

Op een dag krijgt Mayke een telefoontje van jeugdzorg met de vraag of ze drie zusjes een poosje onderdak kunnen bieden. Nikki, Nadine en Noelle, 14 en 2 jaar met nog een baby. Ze worden met open armen ontvangen. Maar dan komt ook de nodige spanning in huis. Nikki de oudste van de drie zusjes praat niet, dat zegt al genoeg. Ze blijken veel mee gemaakt te hebben. Fay een pleegdochter van 17, die prachtig viool speelt, gedraagt zich vreemd. Er gebeuren allerlei vreemde en onverklaarbare zaken in Holwerd en in en rondom het huis. Een man die jaren in de gevangenis heeft gezeten is weer terug in het dorp. En roept heel veel nare herinneringen en spanningen op. Mayke vind voetstappen in de sneeuw bij het kippenhok, deze zijn afkomstig van een man. Ze heeft het gevoel dat ze gestalkt wordt. De spanning wordt behoorlijk opgevoerd, er gebeurd van alles. Je wordt het verhaal in gezogen.

Het boek heeft twee verhaallijnen, die van Mayke en van Mus. Deze komen op het laatst op een bloedstollende manier bij elkaar. Je zit op het puntje van je stoel. Heel knap zijn de beschrijvingen van de personages, de prettige schrijfstijl en heldere taal. Dit alles bij elkaar een geweldig, mooi en spannend maar ook deskundig boek.

Ik heb er van genoten!!!