Naar huis zwemmen

- Naar huis zwemmen

(5)

Het gebeurt zo nu en dan dat je een boek in handen hebt waarvan je het lezen van de laatste bladzijden tot het allerlaatste moment uitstelt. Want uitlezen betekent afscheid moeten nemen van het verhaal en de hoofdpersoon. En dat doet zeer. Je wilt hem of haar graag zo lang mogelijk bij je houden. Zo’n boek is “Naar huis zwemmen” van Rolf Lappert ook. Naast het prachtige verhaal is Uitgeverij Signatuur er tevens in geslaagd het boek in een prachtige gebonden vorm op de markt te brengen. Met zijn lichtroze stofomslag en de aparte donker turkoois papieren kaft is het een lust voor het oog. Voor de liefhebbers van Lars Saaybe Christensens “De halfbroer” en John Irvings “De regels van het ciderhuis” is dit boek een regelrechte aanrader.
In een vuistdikke roman zet de schrijver op uiterst knappe wijze in twee verhaallijnen het leven van Wilbur Sandberg neer. Via allerlei omzwervingen vertelt Lappert het verhaal van een jongen die bijna gedoemd is om te mislukken maar die dankzij de hulp van zijn aangeboren overlevingskracht en de hulp van bijna iedereen die hij op zijn levenspad tegenkomt er toch altijd weer in slaagt om iets van zijn leven te maken. En net waar je denkt dat het helemaal mis gaat krijgt het verhaal weer een verrassende, positieve wending. Om vervolgens te eindigen in een slot waarvan menig lezer niet had durven dromen.
Ik heb genoten van Wilbur en zijn vrienden en ik hoop dat wij van Rolf Lappert in de toekomst nog veel meer gaan zien.