Boek
Maakt de school het verschil?Effectiviteit van scholen leraren en klassen in de eerste graad van het middelbaar onderwijs. Een exploratie van LOSOgegevensOp basis van een longitudinaal onderzoek bij 6.400 leerlingen op initiatief van de Minister van Onderwijs gaan de auteurs na of het er toe doet naar welke school je gaat van welke lerares of leraar je les krijgt en in welke klasgroep je terecht komt. Dit wordt nagegaan bij leerlingen van het tweede leerjaar van het secundair onderwijs.Het onderzoek gaat in eerste instantie over effecten op de prestaties voor wiskunde en Nederlands. Ook effecten op het schools welbevinden de inzet het zelfconcept en de integratie in de groep van de klasgenoten worden bekeken. Bovendien wordt nagegaan of een school die goed is voor de prestaties ook goed is voor het welbevinden of juist niet.Als blijkt dat de ene school leraar of klas beter is dan de andere gaan de auteurs na welke de kenmerken zijn van effectieve scholen en klassen. Is vooral het soort leerlingen op school of in de klas belangrijk of heeft vooral het onderwijs dat gegeven wordt en het schoolbeleid invloed?Dit boek richt zich tot leraren schooldirecties medewerkers van centra voor leerlingenbegeleiding onderwijsbegeleiders inspectieleden verantwoordelijken voor het onderwijsbeleid onderzoekers en iedereen die belangstelling heeft voor ons onderwijs. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.