Boek
Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van verschillende opvattingen in de theoretische orthopedagogiek en hun consequenties voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen ook uit andere disciplines hun stempel hebben gedrukt op theorie en praktijk in orthopedagogische werkvelden. De rol van theorien voor de praktijk zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek wordt besproken. Naast aandacht voor polarisatie in een methodenstrijd worden de huidige pogingen tot integratie besproken. Door het hele boek heen wordt de lezer uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van het scala van theorien modellen en strategien. Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van verschillende opvattingen in de theoretische orthopedagogiek en hun consequenties voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline. Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen ook uit andere disciplines hun stempel hebben gedrukt op theorie en praktijk in orthopedagogische werkvelden. De rol van theorien voor de praktijk zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek wordt besproken. Naast aandacht voor polarisatie in een methodenstrijd worden de huidige pogingen tot integratie besproken. Door het hele boek heen wordt de lezer uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van het scala van theorien modellen en strategien. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.