Het geheime leven van een ploetermoeder / Spitsuur

- Het geheime leven van een ploetermoeder / Spitsuur

(4)

Een nieuw woord voor Van Dale: Ploetermoeder. In het leven geroepen door Fiona Neill in haar boek Het geheime leven van een ploetermoeder. Wat is er heerlijker dan te constateren dat er nog moeders zijn die een nóg grotere puinhoop weten te maken van hun huiselijke leven... je voelt je dan ineens een stuk beter, want zo slecht doe jij het dus niet. Dit is wel zo'n beetje het gevoel dat je meekrijgt als je Neills roman leest. Een greep uit de opmerkelijke bijnamen die ze gebruikt in haar boek om de personages mee aan te duiden: Liefste Met Kort Lontje, Goddelijke Huisvader, Onwaarschijnlijk Geslaagde Vriendin, Yammie Mammie No. 1 en Beroemde Vader. Dit staat garant voor een heerlijk verhaal om even lekker uit het dagelijkse leven en de dagelijkse sleur te kunnen ontsnappen.

Slummy Mummy
Lucy Sweeney is, zoals zij zelf zegt, een heuse ploetermoeder. Elke dag is het weer een strijd om de kinderen op tijd, gevoed en schoon op school af te leveren, thuis te komen met de juiste boodschappen en die in schoon opgeleverd huis op te bergen. Zeker als je getrouwd bent met Tom, haar super georganiseerde man (Liefste Met Kort Lontje). Lucy heeft, na al die jaren huwelijk met Tom, nog weinig progressie gemaakt wat haar slordigheid betreft. Het wasgoed stapelt zich zienderogen op, de strijk nog daargelaten. De rekeningen gaan ongeopend in een la, om daar later door schoonmoeder ontdekt te worden, die constateert dat het inmiddels om ruim 10.000 pond gaat. Haar creditcard is ze regelmatig kwijt en haar auto lijkt wel een vuilnisbelt. Waarom heeft ze ooit een goedbetaalde baan bij een televisiestation kunnen opgeven om het leven als ploetermoeder te gaan leiden?

Toch probeert Lucy steeds weer orde te scheppen in haar chaotische leven. De ene keer met wat meer succes dan de andere. In haar zoektocht naar de ware Lucy komt ze Robert Bass, Goddelijke Huisvader, tegen op de school van haar kinderen. Om meer tijd met hem door te kunnen brengen, besluit ze zich aan te bieden als voorzitster van de oudercommissie. Uiteindelijk redt ze het net niet en wordt Yammie Mammie Nr. 1 tot voorzitster gekozen. Lucy mag echter wel de rol van secretaris op zich nemen. Goddelijke Huisvader werpt zich op als rechterhand van Lucy en dit leidt tot veel spannende situaties. De vele bijeenkomsten die Lucy heeft om allerhande feesten te organiseren worden doordrenkt met seksuele spanning. Maar er ook naar handelen is een tweede. Zo is Lucy niet, denkt ze zelf. Al zijn er momenten dat het er toch van lijkt te komen. Zou Lucy ooit met Robert in een romantisch avontuur belanden? Het is de vraag die je door het hele boek heen bezighoudt, en alleen door het uit te lezen zul je erachter komen.

Het geheime leven van een ploetermoeder is een levensechte soap waarvan je in eerste instantie denkt dat het allemaal fictie is. Maar als je wat beter kijkt naar de inhoud, zul je merken dat er toch wel behoorlijk veel raakvlakken met je eigen leven inzitten. Neem je eigen leven als moeder maar eens onder de loep... Je zult constateren dat er toch wel overeenkomsten zijn met deze 'Slummy Mummy' zoals Lucy in het Engels wordt genoemd.

Fiona Neill (41), Brits, getrouwd en moeder van drie kinderen, heeft met deze roman een zeer vermakelijk boek afgeleverd. De wijze waarop ze de dagelijkse, voor moeders, zeer herkenbare situaties omschrijft zijn geweldig. Je voelt helemaal mee met de hoofdpersoon en alle perikelen die haar leven als ploetermoeder doordrenken. Ze weet ook een spanning op te bouwen met betrekking tot de romantische ontwikkelingen. Het is moeilijk het boek weg te leggen, al zul je soms wel moeten... om zelf weer als ploetermoeder aan te treden. Kortom: een heel geslaagd boek, zeker voor de Slummy Mummies onder ons.