Gestolen leven

- Gestolen leven

(4)

Gestolen leven van Adam Johnson.
Hoofdpersoon is Jun Do die opgroeit in het communistische en geisoleerde land Noord-Korea waar iedereen maar heeft te luisteren naar de grote leider want als dat niet gebeurd dan kunnen er de naarste gruwelijkheden gebeuren. Jun Do zit in het weeshuis De verre toekomst en waar zijn vader de leiding heeft en zijn moeder is verdwenen. Jun Do heeft het erg zwaar in het weeshuis en wordt vaak gestraft door zijn vader. Wat er allemaal gebeurt in het weeshuis neemt Jun Do allemaal goed in zich op en wordt zelf ook als zijn vader. Als Jun Do 14 jaar is verlaat hij het weeshuis en wordt door de officier ingelijfd en later door hem bevorderd tot ontvoerder van Japanse burgers, waaronder de operazangeres Rumina. Door dit alles wordt Jun Do zelf ook een pleger van geweld, niets is hem teveel. Hij wordt beloond voor zijn inspanningen om verplicht deel te nemen aan een cursus engels. Hierdoor krijgt Don Ju een nieuwe opdracht en dat is het onderscheppen van radio boodschappen die door de ether worden doorgegeven. Dan wordt Jun Do op een missie gestuurd naar Texas maar deze missie loopt heel anders dan verwacht want Jun Do komt in een strafkamp terecht waar wreedheden aan de orde van de dag zijn. Op een gegeven moment neemt Jun Do de identiteit aan van de held Ga die vermoord is en ontmoet de actrice Sun Moon waar hij verliefd op wordt.
Jun Do doet zich voor als haar echtgenoot en probeert Sun Moon en haar kinderen het land uit te krijgen.

Door het lezen van dit boek komt de lezer te weten hoe het in Noord-Korea is om te leven. Het is een fascinerend boek om te lezen en het is onvoorstelbaar dat er nog een land is waar de corruptie en het geweld gewoon door gaan.
Wat voel ik me dan gelukkig om in een vrij land te leven.