Doelwit

- Doelwit

(4)

Het begint heftig, vrijdagnacht 12 augustus 2012. Judi wordt aangevallen door een man, ze weet op het nippertje te ontkomen, mede door toedoen van haar kat Bruce.

Terug naar 2008. Judi werkt als vertrouwenspersoon op een middelbare zwarte school. Ze wordt dagelijks geconfronteerd met problemen waar vooral meisjes mee worstelen. Judi zelf is van turks-nederlandse afkomst, wat zo zijn voordelen heeft. Leila komt op een dag bij Judi, ze is bang en angstig. Ze is verliefd op Thomas een klasgenoot. Maar door haar ouders al aan een ander beloofd. Leila is een Jezidi, wat inhoudt dat ze altijd met een Jezidi moet trouwen. Haar oudste broer Tarik, volgt haar overal, bewaakt haar, mishandeld haar. Judi wil haar helpen, maar dit zeer tegen de zin van Tarik, die nu ook Judi gaat bedreigen. De spanning loopt erg op er gebeuren vreselijke dingen. Ze zijn niet meer veilig en moeten onderduiken om aan Leila's familie te ontkomen.

In 2012 wonen Judi en Leila in Amsterdam samen met Cem het zoontje van Leila. Ze kunnen een anoniem leven leiden. Maar de angst is er altijd, ze zijn steeds op hun hoede. Totdat Judi op een nacht op haar woonboot aangevallen wordt. Hun leven staat weer op zijn kop. Hoe hebben ze haar kunnen vinden, en wie zal de volgende zijn. De familie van Tarik geeft niet op. De eer van de familie moet gered worden.

Jansma is goed heel goed in het beschrijven van personen en situaties. Je wordt het verhaal ingetrokken, voelt de angst, de machteloosheid. Vind dat heel knap. De ontknoping is heel bijzonder. Al m