Boek
Veel organisaties verwachten dat de medewerker zich in het primaire proces 'zelfsturend' opstelt. Tegelijkertijd houdt het management echter vast aan het traditionele beeld van de organisatie als een hiërarchisch geheel: uiteindelijk heeft de top van de 'piramide' toch het laatste woord. De expliciete managementboodschap 'stuur jezelf en neem je verantwoordelijkheid' wordt daardoor in de dagelijkse praktijk vaak ondergraven door de impliciete boodschap 'als je maar wel blijft doen wat ik van je verwacht.
Toch is er een tendens waarneembaar: bedrijven die de omslag weten te maken van 'zwoegende piramide' naar 'bruisende keten', oftewel, van het traditionele sociaal regelsysteem naar een systeem van communicatieve zelfsturing. Het potentieel van dat nieuwe systeem blijkt groot: omzetstijging in combinatie met personeelsreductie, stijging van de gemiddelde orderomvang, daling van de productietijd per eenheid product, daling van het ziekteverzuim, gering personeelsverloop. Kortom: een sterke prestatieverbetering over de gehele linie meer doen met minder.
Dit boek werkt de algemene ontwikkelingstheorie uit voor organisaties die overgaan naar het systeem van communicatieve zelfsturing. Het doel: een vraaggestuurde keten van klant tot bestuur, met de klant als uitgangspunt in plaats van de traditionele aanbodgestuurde piramide. 'De vierde managementcrisis: innoveren naar vraaggestuurd management' is een aanrader voor iedereen die wil ontdekken hoe vraagsturing naar klanten doorwerkt in het management van organisaties, en die zich wil verdiepen in zowel de belofte als de valkuilen van deze aanpak. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.