De roman in de viool

- De roman in de viool

(5)

Aan het eind van de jaren dertig beginnen de nazi's de jacht op de joden. In Wenen woont een artistiek, intellectueel, joods echtpaar met hun dochters. Als de dreiging van de oorlog dichter bij komt weten de schrijver Julian Landau en zijn vrouw de zangeres Anna, visa te bemachtigen voor zichzelf en hun dochter Margot en haar man. Elise, hun jongste dochter gaat als dienstmeisje werken in een landhuis in Dorset, op het Engelse platteland. Elise krijgt de altviool van Julian mee met daarin een kopie van zijn laatste roman. De familie hoopt op een spoedig weerzien.
Elise heeft het in eerste instantie verre van gemakkelijk op het landhuis. Hoe het verhaal zich ontwikkelt ga ik niet vertellen, dat laat ik graag aan de lezers over. In het begin vond ik de roman kabbelend en wist ik nog niet welke kant het zou opgaan maar al snel ontwikkelde zich een verhaallijn die zo beeldend werd beschreven dat je jezelf waande op het Engelse platteland, je hoorde de zee, je rook de geur van de keuken of van het hooi. Maar ook voelde je de heimwee van Elise, haar gemoedstoestand.
Ondertussen verandert de wereld en komt de oorlog ook op het Engelse platteland. Elise en de familie waar ze werkzaam is ontkomen niet aan de gevolgen van de oorlog.
De romantiek speelt een rol in dit verhaal en dit is zo mooi en vol liefde beschreven. Al met al een heerlijke roman om te lezen. Een roman die vol zit met hoop, verlies, ontroering, een lach en een traan en bovenal liefde.