Boek
Jihadbruid, banenbonus, opa-en-omaplan, tefalpremier en polderwolf; blijvertjes of eendagsvliegen?Aan de taal herken je de maatschappij. Woorden laten zien wat we op een bepaald moment belangrijk vinden en waar we ons zoal mee bezighouden. Het Nederlands is dynamisch en flexibel en de Nederlandse taalgebruiker is creatief. In deze bundel komen ruim honderd nieuwe woorden (neologismen) aan de orde die in 2015 de actualiteit haalden. Woorden zoals jihadbruid, of opa-en-omaplan, - het initiatief om opa's en oma's een omgangsregeling met hun kleinkinderen te geven als zij die uit het oog dreigen te verliezen na een vechtscheiding. Banenbonus lijkt een gevestigde term, maar is toch dit jaar pas bedacht. En zijn de prachtige samenstellingen tefalpremier en polderwolf blijvertjes in het Nederlands? Welke nieuwe woorden verschenen er nog meer, wat betekenen ze, waar komen ze vandaan en hoe zitten ze in elkaar? De auteurs geven in dit boek een helder en leesbaar overzicht. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand