Brein in brand

- Brein in brand

(5)

Het zal je maar gebeuren dat je wakker wordt en je ligt in het ziekenhuis vastgebonden op bed. Gek geworden, een nachtmerrie. Dit overkwam Savannah een journaliste bij de New York Post. Dit hele proces duurde zeven maanden, maar ze is er nog niet helemaal. Ongelofelijk. Susannah heeft geprobeerd om die hele periode terug te halen, door gesprekken te voeren met doktoren, specialisten, ouders, familie en vrienden. En de dagboeken te lezen die haar ouders hadden bijgehouden en videobeelden te bijkijken die van haar gemaakt zijn. Gelijkertijd is het een oefening dit boek te schrijven om te bevatten van wat er verloren is gegaan. Een kerngezonde jonge vrouw, vol met ambities, een eigen flatje en gelukkig met haar vriend.

Het begon in 2009, ze werd wakker met twee rode stipjes op het bloedvat van haar linkerarm. Verder ging het met kleine dingen, achterdocht, dingen inbeelden, vergeetachtig, migraine. Daar kwam geweldadigheid bij en tot slot gleed ze helemaal af zodat de dood om een hoekje kwam kijken. Iedereen stond voor raadsels. Niets was te zien op MRI en EEG, bloed was goed er werd zelfs gedacht dat ze teveel dronk, maar dat was niet zo.

Totdat er een hele slimme neuroloog Dr.Najjar, Savannah een klok liet tekenen, waarin zij de cijfers allemaal rechts zette. Wat inhield dat er een ontsteking in haar rechter hersenhelft zat. Haar hersenen werden aangevallen door haar eigen lichaam. Een auto-immuumziekte. Dit betekende haar redding.

Deze ziekte, anti-NMDA-receptor encefalitis is nog niet zolang geleden ontdekt. Nu kunnen ze ook allerlei voorvallen uit het verleden verklaren, waarvan ze eerst zeiden dat de mensen door de "duivel bezeten waren.".

Het boek is moeilijk weg te leggen. Zo "spannend".