Boek
Dit boek verkent de relaties tussen morele vorming en opvoeding tot burgerschap. Over beide aspecten van socialisatie is in vele landen een maatschappelijke discussie aan de gang.Onder invloed van maatschappelijke moderniseringsprocessen de individualisering het postmoderne denken de globalisering en het multicultureler worden van de samenleving komt de problematiek van de zingevingsvragen steeds meer op de voorgrond te staan. Waar moet het individu zijn waarden en normen vandaan halen ? Welke bijdrage kan het onderwijs leveren aan de morele socialisatie van de leerlingen ?Ook het burgerschap staat ter discussie als gevolg van moderniseringsprocessen. Het debat gaat over de rechten en de plichten van de burger de verhouding tussen individualisme en collectivisme en tussen burger en staat. Welke bijdrage kan het onderwijs leveren aan vernieuwd burgerschap ? Wat is de invloed van andere instanties ? Wat hebben moraal en burgerschap met elkaar te maken ? Wat is er bekend over de mogelijke en feitelijke rol van de docent het verborgen curriculum het schoolklimaat en de pogingen om leerlingen kritisch te leren denken over morele dilemmarsquos en hun eigen verantwoordelijkheid ? In dit boek worden dergelijke vragen geanalyseerd vanuit een interdisciplinaire sociaalwetenschappelijke benadering. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.