Boek
Rapportage in de hulp- en dienstverlening is een belangrijke vorm van communicatie tussen functionarissen. Daarbij wordt in een professionele context doelgericht informatie over n of meer personen (cli ntsysteem) overgedragen aan anderen.
In vrijwel alle vormen van georganiseerde hulp- en dienstverlening wordt gerapporteerd, soms met belangrijke gevolgen voor degene(n) over wie het gaat. Er zijn dus drie "partijen"
bij betrokken: de cli nt(situatie), de rapporteur en degene die het rapport ontvangt en een beslissing neemt.
Rapporteren is een kunde, die veel inzicht en vaardigheid vereist en geleerd kan worden. Dit boek is een goed hulpmiddel daarbij.
Het is gericht op zowel de rapporteur (in spe) als op het rapporteren; het kan als esmateriaal in het onderwijs worden gebruikt worden, maar het is ook bruikbaar in beroepspraktijken waar gerapporteerd wordt.
Bij rapportage gaat het om m r dan de taal- en structuuraspecten van het rapport. Er zijn drie dimensies:
- communicatieve aspecten: onderscheid feiteninterpretaties, hoe gaat de rapporteur om met degenen over wie en aan wie gerapporteerd wordt
- methodische aspecten: beroepsuitoefening en rapporteren, informatie opnemen en verwerken, schrijf-, denk- en rapportagevaardigheden
- morele aspecten: welke informatie wel of niet doorgeven, vragen rond toestemming en privacybescherming, machtsaspecten en beroepsgeheim.
Deze dimensies worden in het boek afzonderlijk n in hun samenhang behandeld, met toevoeging van oefenmateriaal.
2e druk
«
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.