Boek
Pedagogische kwaliteit op de kaart
Het praktische materiaal in dit boek is voortgekomen uit een reeks van bijeenkomsten met leraren en schoolleiders uit alle sectoren van het onderwijs, alsmede met studenten van verschillende lerarenopleidingen. Leraren die hebben deelgenomen, zeiden blij te zijn met de werkwijzen uit dit boek. Ze waardeerden de aandacht voor verdieping en de mogelijkheid om ‘het doen’ met ‘denken’ te combineren. Bovendien was de uitwisseling van ervaringen met elkaar van grote waarde.
Voor iedereen die binnen het onderwijs werkt, is het overdenken en expliciteren van de eigen visie op goed onderwijs nuttig. Dat geldt ook voor leraren in opleiding. Een eigen beargumenteerde visie op onderwijs ontwikkelen en die in het onderwijs realiseren vraagt om een gesprek met andere studenten, leraren en opleiders. Dit boek biedt bouwstenen om zulke gesprekken op gang te helpen en er richting aan te geven. Het is bruikbaar binnen scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs, alsmede binnen opleidingen van middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Praktisch material in dit boek:
Verzameling van dertig uitspraken, die betrekking hebben op allerlei aspecten van de pedagogische kwaliteit van onderwijs.
Vier werkwijzen bedoeld voor verkenning van individuele opvattingen en praktijken.
Vier werkwijzen voor gezamenlijke visie-ontwikkeling.
Drie denkramen over pedagogische kwaliteit:
1. Hart voor leerlingen, het leren en de school;
2. Zorg, discipline en vertrouwen;
3. Burgerschap: opkomen voor jezelf, je omgeving en de samenleving.
Foto voorzijde: Human Touch «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.