Boek
Deze eerste oriëntatie in de orthopedagogiek geeft een verkenning in het werkveld van kinderen met opvoedingsbeperkingen en hun mogelijke begeleidingsbeperkingen op latere leeftijd. Dit kan het gevolg zijn van functioneringsbeperkingen op zintuiglijk, motorisch, cognitief of emotioneel gebied.Over de inhoudHet boek bestaat uit twee delen.Deel I: Algemene orthopedagogiek, theorie en praktijk. Hierin wordt het verschijnsel opvoeden en een aantal mogelijke opvoedingsmiddelen besproken. Ook is er aandacht voor de begrippen separatie, normalisatie, integratie en inclusie. Na de behandeling van enkele hulpverleningsmodellen volgen observeren en rapporteren, en diagnosticeren, classificeren en handelen. Het deel wordt afgesloten met aandacht voor de situatie waarin sprake is van groepsopvoeding.Deel II: Toegepaste orthopedagogiek. Dit deel gaat over de praktijk en het handelen. Hierin staat de persoon met functioneringsbeperkingen centraal. Er is aandacht voor bepaalde leerbeperkingen, gedragsontwikkeling- en opvoedingsproblemen, inclusief suggesties voor het handelen bij opvoeden en begeleiden. Een aantal voorzieningen en instanties die ouders/opvoeders zo nodig kunnen begeleiden, ondersteunen of vervangen, worden nader belicht.Nieuw in deze drukGeactualiseerd naar aanleiding van de vele ontwikkelingen in het vakgebied.Er wordt nu gesproken over 'beperkingen' in plaats van 'problemen'Met name de onderdelen over observeren en rapporteren en over de zintuiglijke, motorische en meervoudige functioneringsbeperkingen zijn grondig herzien.Er is aandacht voor verschillende schooltypen, opvoedingsstijlen en de rechten van het kind.De hoofdstukken zijn voorzien van casuïstiek en opdrachten. Dit boek is voor diverse opleidingen zeer geschikt als een eerste oriëntatie in de orthopedagogiek. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.