Boek
Deze bundel bevat de voordrachten van de 10de landelijke
pedagogendag. De meeste bijdragen zijn gewijd aan het centrale
thema, namelijk de rechten, plichten en competenties van de
overheid inzake opvoedings- en onderwijsaangelegenheden.
Ieder mens heeft een fundamenteel recht op privacy, godsdienst- en gewetensvrijheid.
Vanouds wordt dit recht gekoppeld aan
opvoedingsvrijheid, het recht van ouders om hun kinderen
overeenkomstig hun waarde-oriƫntaties op te voeden en te laten
onderwijzen. In toenemende mate worden bij deze koppeling
vraagtekens geplaatst. Kinderen hebben niet alleen recht op
adequate zorg, leiding en begeleiding, maar ook op opvoeding
en onderwijs die hen in staat stellen hun eigen waarde-oriƫntaties te
vormen. Rechten van kinderen stellen grenzen aan de opvoedingsvrijheid van de ouders.
Vooral gedurende de laatste eeuw werd een
permanent debat gevoerd over de balans tussen de vrijheden van
ouders en kinderen, met name over de vraag wat de taak van de
overheid is ter bewaking van een juist evenwicht.
De overheid heeft zich niet kunnen onttrekken aan het voeren van
beleid in dit opzicht, bijvoorbeeld toen precies 100 jaar geleden de
kinderwetten door de Tweede Kamer werden aanvaard.
Deze bundel belicht een groot aantal aspecten van dit centrale thema
vanuit wijsgerig en historisch perspectief. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.