Op grote hoogte

- Op grote hoogte

(5)

Op grote hoogte is een debuut van Tanis Rideout. Ze heeft een geweldige mooie roman geschreven. Over een man die gedreven wordt door een obsessie, de mount Everest als eerste te bedwingen. George Mallory, is deze zeer bekwame en geoefende bergbeklimmer. Hij is getrouwd met Ruth Turner en hebben samen drie kinderen. George is al twee keer op expeditie geweest in 1921 en 1922. Beide keren de top niet gehaald. Hij heeft Ruth beloofd niet meer te gaan, maar als hij toch weer een uitnodiging krijgt van het "Mount Everest Comitié" om mee te gaan met een nieuwe expeditie, houdt hij die vraag in beraad. Hij weet wat hij Ruth heeft beloofd, maar de berg is sterker en hij breekt zijn belofte en zegt toe. Ruth voelt zich verraden en is teleurgesteld. De maanden tot zijn vertrek zijn erg moeilijk voor hun beiden. Het afscheid is erg zwaar. Het grote wachten begint.

George en zijn team bereiken de Everest, basiskamp wordt ingericht. Langzaamaan gaan ze naar boven om de andere kampen te plaatsen en te acclimatiseren en wachten, wachten, totdat ze een aanval op de top kunnen gaan doen. De eerste keer gaat George met Neil Odell, die poging mislukt. Hij is zwaar teleurgesteld. Maar weet de leider van de expeditie te overtuigen dat hij nog één keer een poging wil wagen samen met Sandy (Andrew) Irvine. Het wordt een helletocht ze zijn nog nooit zo hoog geweest. Hoogte, het weer en vermoeidheid gaan hun opbreken. Op 8 juni 1924 verongelukken George en Sandy op hun berg.

Het lichaam van George Mallory werd in 1999 gevonden. Sandy(Andrew) Irvine is nooit gevonden.

Wat een boek, je wordt helemaal meegezogen in het verhaal. Er blijven vragen zoals hoe ver zou je gaan om iemand waar je zielsveel van houdt te blijven steunen? De Everest stond altijd tussen George en Ruth in, maar won. Het boek is een liefdesverhaal, avonturenroman en een zoektocht naar roem en eer, en het vreselijke verdriet van de achterblijvers.