Boek
Het gezag van de leraar is niet meer vanzelfsprekend. Leraren lijken geen vat te kunnen krijgen op het straatcultuurgedrag dat langzaam de klassen is ingeslopen. Steeds meer leraren worden geconfronteerd met machogedrag waar ze zich geen raad mee weten. Jongeren gaan soms op een snoeiharde manier met elkaar én anderen om. De normen en waarden van de straat en de school botsen. Het is weinig structuur tegenover discipline, doen in plaats van denken, agressie tegenover argumenteren en straattaal versus algemeen beschaafd Nederlands.
Leraren vinden het vaak lastig om met straatcultuurgedrag om te gaan en om leerlingen te corrigeren. Om professioneel te zijn, moet leraren soms zeer duidelijk zijn en soms meebuigen. Veel leraren hebben moeite met deze balans en vinden vaak dat ze niet voldoende zijn opgeleid voor het begeleiden van probleemleerlingen. Meer dan een derde van de leerlingen zegt dat leraren moeite hebben met orde en vinden dat niet de leraar, maar zij de baas zijn in de klas.
Scholen, leerlingen en ouders kunnen samenwerken aan de verbetering van kwaliteit van de dagelijkse omgang met elkaar. Maar ook het jongerenwerk, buurthuis, wijkpolitie, en ondersteuningsinstellingen dienen betrokken te worden bij het formuleren van gedeelde omgangsvormen en het opstellen van procedures rond schoolveiligheid.
In dit boekje tips en tools voor leraren om leerlingen positief, respectvol en effectief te corrigeren en de regie te houden. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.