Boek
De eerste monografie over het oeuvre van de Belgische kunstenares Marthe Donas 18851967.In 1916 belandt de Belgische schilderes Marthe Donas 18851967 in Parijs. Zij leert er het kubisme kennen in het atelier van Andr Lhote en wordt lid van de groep La Section dOr. Gedurende twee maanden vertoeft ze in het atelier van de beeldhouwer Archipenko. In het tijdschrift De Stijl van Theo van Doesburg verschijnen verschillende artikels over haar. Ze exposeert in de galerie Der Sturm bij de beroemde kunsthandelaar Herwarth Walden.Vanaf 1958 evolueert ze van het kubisme naar het abstracte. Zij is de eerste vrouwelijke vertegenwoordiger van de abstracte schilderkunst in Belgi. In de catalogus van de Socit Anonyme een uitmuntende kunstverzameling van Katherine Dreier bewaard in de Yale University in de V.S. noemt Dreier Marthe Donas lsquothe first woman abstract painterrsquo.In de Belgische kunstgeschiedenis neemt Donas een belangrijke plaats in. Michel Seuphor noemt haar werk quasi abstract kubisme en rekent haar bij de pioniers van de avantgardekunst.In 1916 belandt de Belgische schilderes Marthe Donas 18851967 in Parijs. Zij leert er het kubisme kennen in het atelier van Andr Lhote en wordt lid van de groep La Section dOr. Gedurende enkele maanden vertoeft zij in het atelier van de beeldhouwer Archipenko. In het tijdschrift De Stijl van Theo van Doesburg verschijnen enkele artikels over haar. In 1920 exposeert ze in de galerie Der Sturm in Berlijn bij de beroemde kunsthandelaar Herwarth Walden. Donas evolueert van het kubisme naar het abstracte. Haar eerste abstracte werk dateert van 1917. Zij is de eerste vrouwelijke vertegenwoordiger van de abstracte schilderkunst in Belgi. In de Belgische kunstgeschiedenis wordt Donas bij de pioniers van de avantgardekunst gerekend. Dit is de eerste monografie over deze bijzondere kunstenares. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.