Kwade geest

- Kwade geest

(2)

Ik ken Mark van Dijk als een vaste klant van onze boekwinkel. Een spontane enthousiaste jongen. Grappig om nu dan eens een boek van hem te mogen lezen.
Het is Mark z'n debuut. Hij heeft er jaren aan gewerkt en dus is het allemaal heel spannend om nu zijn boek voor het eerst op papier in de boekenkast met allerlei andere auteurs te zien liggen.
Kwade geest is, en dat heb ik meteen ook aan Mark vermeld, niet echt een boek voor Katwijk. Het occulte vanwege het ouija bord, geestenoproepen e.d. past hier niet zozeer. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Bij het lezen over het ouija bord moest ik ineens aan de jaren '80 denken.Ik vind het thema een beetje verouderd. Het verhaal begint eigenlijk meteen al spannend wanneer na het dodelijke ongeluk van Pieter, zijn vriend Jaap m.b.v. het ouija bord zijn geest oproept. Allerlei vreemde poltergeist-achtige taferelen vinden er plaats. De spanning zit er meteen in! Maar met die spanning moet je het dan ook verder doen want daarna komt het alleen nog maar neer op het helpen van Jaap die steeds meer in het bezit komt van kwade geesten. De spanningsopbouw loopt eerder af dan dat het toeneemt. Het plot wordt meteen al overduidelijk aan het begin van het boek en dat is zonde, want juist bij thrillers komt er vaak nog zoveel aan het eind. Ook mis ik hier en daar de begeleiding van een redacteur. Schrijven is één ding maar goed schrijven heel wat anders. Het don't tell but show principe mis ik op vele gebieden, ook de verdieping van de personages en wat colour locale etc. Het is bijzonder knap om een heel boek te schrijven, daarvoor ook mijn waardering. Ik hoop dat Mark toch eens de stap durft te wagen naar iemand die deskundig genoeg is om naar zijn verhaal te laten kijken en hem helpt bij het schrijfproces.