Boek
Verkiezingscampagnes kosten handenvol geld, maar waar halen de partijen en de kandidaten dat vandaan? In dit boek schetsen Karolien Weekers en Bart Maddens de evolutie van de partij- en campagnefinanciering in België sinds de jaren zeventig. Aanvankelijk werden de campagnes hoofdzakelijk gefinancierd met dubieuze giften van bedrijven. Vandaag zijn giften van bedrijven verboden en bedienen de partijen zichzelf met overheidsgeld. De verkiezingsuitgaven zijn bovendien wettelijk beperkt. De auteurs analyseren een schat aan gegevens, afkomstig van de boekhoudingen van de partijen en de aangiften van de verkiezingsuitgaven. Voor het eerst wordt gedetailleerd in kaart gebracht wie het meest uitgeeft bij verkiezingen, hoe de kandidaten hun campagne financieren en wat het bestedingspatroonis van de partijen. Het boek gaat ook in op een aantal actuele controverses inzake de partijfinanciering. In welke mate werkt het systeem de particratie in de hand? Worden de partijfinanciën op een ernstige manier gecontroleerd? Moet het Vlaams Belang financieel worden drooggelegd? Hoe worden politieke kartels gefinancierden wat gebeurt er bij een breuk tussen de kartelpartners? Is België een geval apart in vergelijking met andere landen en wat kunnen we leren uit buitenlandse voorbeelden? Met deze kritische en onthullende studie doen de auteurs een boekje open dat de partijen veel liever gesloten zouden willen houden.
Over de auteur(s):
KAROLIEN WEEKERS is verbonden aan het Centrum voor Politicologie van de K.U.Leuven. Ze promoveerde vorig jaar met een doctoraat over het systeem van partij- en campagnefinanciering in België. Ze doceert momenteel politiekewetenschappen aan de K.U.Leuven Campus Kortrijk.
BART MADDENS is verbonden aan het Centrum voor Politicologie van de K.U.Leuven en doceert politieke wetenschappen aan de K.U.Leuven. Hij publiceerde eerder over politieke partijen, verkiezingen, de monarchie en de staatshervorming. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »