Boek
Wat betekent het om op een theaterscne de wet te schenden? Deze vraag staat centraal in een onderzoek van het moderne theater dat aanvangt bij de avantgarde maar ook het hedendaagse iconoclastische werk van de Socetas Raffaello Sanzio bespreekt. Voor de historische avantgarde kon kunst de toegangspoort vormen tot een nieuwe bevrijde werkelijkheid. Maar dan moest de oude werkelijkheid eerst helemaal worden afgebroken. Wie zich voorneemt om lke wet te schenden dient tenslotte ook te breken met het eigen voornemen. Consequent doorgedacht eindigt de avantgarde op ontmoediging en zelfsabotage. De Franse regisseur Antonin Artaud heeft het concept van zorsquon antitheater op de meest verregaande en verbijsterende manier uitgewerkt. Een nauwgezette verkenning van Artauds werk met nadruk op het eigenlijke theatrale oeuvre toont aan dat deze paradox niet noodzakelijk naar een dood punt leidt. Veralgemeende transgressie voert naar een theater dat eerder tot de filosofie behoort dan tot de kunst zelf. Artaud heeft het ons mogelijk gemaakt om te bedenken dat het eeuwenoude fenomeen kunst op een dag uitgestorven zou kunnen zijn en in iets heel anders getransformeerd. Men beleeft de teksten van Artaud als een dier dat naar zijn eigen fossiel kijkt. Thomas Crombez 1978 is als onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen verbonden waar hij lessen verzorgt in toneelgeschiedenis en kunsttheorie.Een onderzoek naar de veralgemeende artistieke transgressie. Toegepast op het werk van Romeo Castellucci en de Societas Raffaello Sanzio. Wat betkent het om op een theaterscne de wet te schenden? Deze vraag staat centraal in een onderzoek van het moderne theater dat aanvangt bij de avantgarde maar ook het hedendaagse iconoclastische werk van de Societas Raffaello Sanzio bespreekt. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.