Het Rosie project

- Het Rosie project

(5)

Een geweldig debuut.

Don Tillman, 39 jaar, geneticus, doceert aan een universiteit, is vrijgezel, een keukenprins, en een hoogbegaafde autist.

Hij leeft volgens een strakke planning en lijstjes en wijkt daar niet vanaf. Hij wil graag een vrouw, is een paar keer teleurgesteld en besluit het nu anders aan te gaan pakken. Don start het "Echtgenote Project", meldt zich aan bij datingsbureau's en datingssite's, laat vrouwen een vragenlijst invullen. Het levert hem een datingsavond op "De tafel van acht", een singlesfeest en gaat speeddaten. Allemaal met de nodige commotie en hilarische momenten. Maar niet de vrouw die hij graag zou willen.

Dan verschijnt Rosie op het toneel, totaal anders dan zijn voorkeur. Rood haar, makeup, rookt, drinkt, draagt veel sierraden en haar haar zit stekelig, als een of andere nieuwe cactussoort. Ze gaan samen uit eten in een restaurant waar kleidingvoorschriften gelden. Zo onstaat het "Jas Incident". Na de nodige tumult, gaan ze naar het huis van Don. Hij kookt, en Rosie inspecteert zijn huis, zet muziek op, gooit de balkondeuren open. Don is totaal verbluft. Ze praten, Rosie vertelt dat haar moeder gestorven is toen ze 10 jaar was. En ze weet niet wie haar vader is.

Zo ontstaat het "Vader Project". Dan volgt er nog een "Geweldige Coctailavond". Voor het "Vader Project" gaan ze op "Avontuur in New York". Daar aangekomen, wordt in nog geen vijftien minuten tijd Don zijn hele rooster overhoop gegooid en overbodig. Rosie had de controle over genomen. Ze hebben samen een mooie tijd in New York. Don genoot, en zo langzamerhand begint hij andere gevoelens voor Rosie te krijgen.

Terug begint hij aan het "Don Project" samen met Claudia, de vrouw van zijn vriend. Zij leert hem hoe hij in bepaalde situaties moet handelen en sociale omgangsvormen. Er wordt nieuwe kleding gekocht, geen lijstjes meer alles wordt omgegooid. Dan begint Don aan zijn laatste maar moeilijkste project, het "Rosie Project".

Heb heel veel sympathie voor Don en Rosie ze zijn zulke mooie mensen ieder met hun eigen problemen. Je leeft en voelt met ze mee. Je blijft lezen, je wilt weten wat er met hun gebeurd en hoe ze dat oppakken.

Het boek is een echte aanrader, ga het lezen en wordt de wereld van Don en Rosie ingezogen. Kan me helemaal voorstellen dat dit boek verfilmd gaat worden.

Klasse.