Gedachtenkracht

- Gedachtenkracht

(3)

Toen ik mij opgaf voor het leespanel, ging ik ervanuit dat de boeken die daarin aangeboden worden, romans o.i.d. waren. Het boek ‘Gedachtenkracht’ is echter een verzameling colums, die in eerste instantie zijn geschreven als ondersteuning voor cliënten na een coachingstraject.
Bij het lezen van het boek ‘Gedachtenkracht’ bekroop me het idee: dit ken ik allemaal al. Ik heb diverse boeken op de plank staan, waar de onderwerpen die Marja Ruijterman aanboort ook in behandeld worden. Dat neemt niet weg dat voor mensen die niets hebben met spiritualiteit dit boek een no-nonsense kijk op dit onderwerp geeft en heel toegankelijk is.
De praktische en alledaagse situaties die Marja Ruijterman in haar verhalen tegen het licht houdt zijn voor iedereen herkenbaar. De gegeven adviezen zijn positief, praktisch uitvoerbaar en zullen voor ‘normale’ mensen zeker kunnen werken. De leestips kunnen de liefhebbers verder helpen op hun weg naar een gelukkiger leven (al mis ik wel een aantal schrijvers die hun sporen op dit gebied toch zeker verdiend hebben).
De enige kritiek die ik kan aanvoeren is dat er niets nieuws wordt verteld, wat niet eerder al door zoveel anderen is verteld. Een tweede punt van kritiek is dat de verhalen niet geordend zijn op een bepaald thema of bepaalde thematiek, waardoor je een beetje zwerft door de diverse ervaringen. Mede hierdoor wordt het een boekje dat het goed zal doen in wachtkamers en op leestafels. Positief hieraan is dat het gelezen wordt door mensen voor wie dit spiritualiteit een nieuw pad is en zij zullen zeker gegrepen worden door de prettige schrijfstijl en de praktische aanpak van alledaagse problemen, zonder op enig moment ‘zweverig’ te worden.