Boek
Game over? Over game en filmgeweld angst en onzekerheid In 1999 stappen twee leerlingen aan Columbine High hun school binnen en schieten dertien mensen dood. De daders spelen in hun vrije tijd geweldgames als Quake Doom en Wolfenstein en zijn fan van films als Natural Born Killers. In 2002 voltrekt zich in een Duitse school een gelijkaardig scenario. Een leerling schiet er 16 mensen dood. Ook hij heeft een voorkeur voor gewelddadige films en games. De cases doen denken aan de zaak Van Themsche in Antwerpen die schiet een peuter en haar au pair dood. De Standaard schrijft dat er sterke aanwijzingen zijn dat Van Themsche zich liet inspireren door Grand Theft Auto. Leidt de mix van film games en virtueel geweld tot een fatale cocktail of zijn de kranten te snel met hun diagnose?Game over gaat in op dit actueel en maatschappelijk relevant debat. Het beslecht dit debat niet maar verlaat de simpliciteit van de gepolariseerde standpunten. Het stimuleert en inspireert de dialoog over geweld in films en games over angst en onzekerheid tussen communicatiewetenschappers sociologen filosofen pedagogen en psychologen ingenieurs en gamedesigners maar vooral ook tussen jongeren en hun ouders tussen gamers en nietgamers tussen de liefhebbers van nouvelle violence jongerenbegeleiders en de jeugd en vormingswerkers de leerkrachten en leerkrachten in opleiding ouderverenigingen... «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand