Boek
De invoering van de toelatingsproef voor studenten geneeskunde en tandheelkunde zette de discussie over de selectieve toegang tot het universitair onderwijs opnieuw op de maatschappelijke agenda. Een van de centrale themarsquos in deze discussie is de invoering van een algemene preselectieproef voor alle studenten. De voorstanders van een dergelijke proef beroepen zich meestal op het vermeende meritocratische democratische of predictieve karakter ervan. Het gebrek aan wetenschappelijke gegevens over de effecten van een dergelijke ingreep gegeven het belang ervan zette het Centrum voor Vrouwenstudies van de VUB aan tot het testen van een gangbare selectieproef bij een 1000tal generatiestudenten. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat men hiervan geen spectaculaire verhoging van de slagingscijfers mag verwachten. Wel blijkt dat zowel bij de slagingskansen voor de selectieproef als bij de resultaten aan het einde van het academiejaar genderspecifieke en sociale aspecten een rol spelen.Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste resultaten van dit onderzoek. Op basis hiervan worden in een laatste hoofdstuk een aantal beleidsaanbevelingen en mogelijke alternatieven geformuleerd. Het is geschreven voor iedereen die met de vernieuwing van ons onderwijssysteem in het algemeen en het universitair onderwijs in het bijzonder begaan is. Het richt zich zowel tot academisch personeel leraars PMSmedewerkers en studenten als tot onderwijskundige en politieke beleidsmakers. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.