Boek
Oratie UvA/ Communicatiewetenschap van vrijdag 5 juni 2009
Noëlle Aarts gaat tijdens haar oratie in op communicatiemanagement. Met die term wordt het totaal aan communicatieve activiteiten van een organisatie onder één noemer gebracht. Aan de ene kant is er de instrumentele communicatie zoals nieuwsbrieven, jaarverslagen en ander PR-materiaal dat de wereld wordt ingestuurd. Dat is beheersbaar en overzichtelijk. Maar gaat het om een effectieve positionering in de omgeving en het op orde brengen en houden van relevante relaties van een organisatie, dan leven communicatiemanagers in een wereld van grote onzekerheden, zo stelt Aarts. Zij kunnen hun omgeving, zowel extern als intern, maar zeer ten dele overzien en maar zeer ten dele beredeneren of en in welke mate hun activiteiten het gewenste effect zullen hebben. Die omgeving wordt volgens Aarts immers gekenmerkt door voortdurende verandering. Veranderingen komen niet alleen tot uitdrukking, maar worden ook tot stand gebracht in gesprekken tussen mensen. Daarom vormen deze gesprekken, de verhalen die zij elkaar vertellen, niet alleen een belangrijk onderzoeksobject, maar ook een potentieel interessante strategie voor professionele communicatie van organisaties.
Mw. prof. dr. M.N.C. Aarts, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.