De vergelding

- De vergelding

(4)

De vergelding is een waar gebeurd oorlogsverhaal die door Jan Brokken na gedegen onderzoek en vele interviews aan het papier is toevertrouwd. In de vergelding reconstrueert Jan Brokken de gebeurtenissen aan de hand van duizenden pagina's processtukken, getuigenverhoren en 185 interviews met betrokkenen. Net als hij denkt te weten hoe het zit, krijgt het verhaal een compleet andere wending. Ook nu nog leeft het geheim van deze sabotagedaad voort in Rhoon, een dorp onder de rook van Rotterdam. Op 10 oktober 1944 vindt een Duitse soldaat de dood en de represaille van de Duitsers is enorm. Zeven mannen uit Rhoon worden geëxecuteerd, hun vrouwen en kinderen worden uit hun huis gejaagd en de huizen worden in brand gestoken. Was het een dom ongeluk of toch sabotage?
Verschillende inwoners lijken een goed motief te hebben om deze daad te plegen maar de werkelijke toedracht is tot nu toe niet boven water gekomen. Rhoon zweeg en zwijgt. Wel zijn er insinuaties over en weer maar de waarheid is vermoedelijk meegenomen in het graf. De vele gesprekken die Jan Brokken met betrokkenen heeft gevoerd leveren het boek wel een gekleurd verhaal op, ieder heeft de oorlog en deze gebeurtenis op zijn eigen manier ervaren en het verhaal zelf ingekleurd. De waarheid is dan ook uiterst fragiel.
In het dorp is de scheidslijn tussen goed en kwaad flinterdun, het verzet is actief maar er zijn ook vele Duitsers ingekwartierd. Het dorp kent moffenmeiden, een dorp in oorlogsdreiging. Jan Brokken vertelt fragmentarisch een meer dan spannende oorlogsroman. Het getuigt van een enorm onderzoek en zelfs de kleinste details blijven niet onbenoemd. Daarin schuilt voor mij het manco, een aantal personages, dat een kleinere rol in het boek speelt wordt daardoor te uitgebreid beschreven waardoor het hier en daar te langdradig wordt. Minder uitgebreide beschrijvingen en het boek was voor mij subliem geweest, nu waardeer ik het boek met 4 sterren.