De rode loper

- De rode loper

(5)

Wat een prachtig boek heeft Thomas Rosenboom weer geschreven.

Twee studenten, Lou Baljon en Eddie vd Beek doen in 1973 eindexamen aan het Arnhem's Lyceum. Beiden willen niet verder studeren en besluiten om in de bijstand te gaan. De bijstand is hoger dan een studiebeurs, je zit in het ziekenfonds en je behoud je vrijheid. Ze hebben wel dromen, Lou is weg van muziek en Eddie zou het liefst verslaggever worden.

Lou heeft het altijd volgehouden in de bijstand, hij is gek op bluesrock is gefascineerd van Fendor gitaren. Hij wordt roadie van de plaatselijke popgroep "Shout". Op hun hoogtepunt staan ze in het voorprogramma van de Earing. Tien jaar later bestaat "Shout" nog, alleen zijn er zo goed als geen optredens meer. Lou vertrekt naar Zevenaar, wordt opnametechnicus en trouwfotograaf. Na een aantal jaren start hij een bioscoop in een gekraakte garage. Heeft een geweldig idee "De Rode Loper", het publiek krijgt van hem de hoofdrol. Het wordt een doorslaand succes. De mensen doen gewoon wat ze het liefste doen, en dat is opvallen. Zo ontmoet hij Lena, op wie hij verliefd wordt.

Lou is een eenzaam figuur wat is blijven hangen in de 70er jaren, maar ook een markant persoon. Met uitgesproken dingen. Zo drinkt hij alleen Corona bier, zegt altijd "Grüss Gott" en is helemaal weg van Blackbird een popsong van de Beatles waarbij hij helemaal bij weg kan dromen. Erik wordt verslaggever, heeft een huis, is getrouwd het tegenovergestelde van Lou.

De personages worden goed beschreven en uitgediept. Er zit veel humor in het boek maar ook tragiek.