Boek
De leraar als klasmanager wil (toekomstige) leerkrachten uit het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs uit Vlaanderen en Nederland een antwoord bieden op de vraag hoe je van een klasgroep een krachtige leeromgeving maakt. Het antwoord op deze vraag is cruciaal omdat uit onderzoek naar effectiviteit van leraren blijkt dat zowel didactische als organisatorische factoren de kwaliteit van leren en onderwijzen bepalen.Didactische factoren betreffen de doelen die men met het onderwijs nastreeft, de gekozen leerstof, de didactische werkvormen, de gebruikte leermiddelen en de wijze van evalueren. De organisatorische factoren verwijzen naar het klasmanagement, m.a.w. het creëren van de noodzakelijke voorwaarden voor individuen en groepen om de beoogde leeruitkomsten mogelijk te maken. De wijze waarop een klas of leergroep wordt georganiseerd, bepaalt immers onrechtstreeks de leereffecten. Klasmanagement heeft dus een groot effect op de prestaties van leerlingen.De complexiteit van een klasorganisatie is groot. Er zijn veel aspecten die een rol spelen en er is geen enkelvoudig antwoord te geven op de vraag hoe men op een juiste manier met de klas moet omgaan. Daarom dient elke leraar grondig inzicht te verwerven in de klas als omgeving, met daaraan gekoppeld de vaardigheid om deze omgeving te beïnvloeden in de richting van de gestelde doelen.We behandelen in dit boek volgende vijf grote onderdelen om leraren voor zichzelf een antwoord te laten geven op de vraag hoe je een krachtige leeromgeving creëert:1. Klasmanagement: beter voorkomen dan genezen2. Communicatie: get the basics right3. Groepsdynamica: gras groeit ook niet door er aan te trekken4. Leerkrachtenteams: je kan het niet alleen5. Een krachtige leeromgeving: investeren in de klasgroep «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.