De laatste winter

- De laatste winter

(5)

"De laatste winter" een debuut van Femke Roobol.

Dit boek wil je in een adem uitlezen. De hoofdpersonen van dit boek Anne en Maarten vertellen ieder hun eigen verhaal. Je zit er bovenop en je voelt Anne's angst, verdriet, machteloosheid, woede en de allesverteerende honger. Anne en haar broer Maarten gaan fietsend naar Putten op de Veluwe naar familie in de hoop daar wat voedsel te kunnen krijgen, om weer een tijdje vooruit te kunnen. Voedsel is erg schaars in Amsterdam. Anne en Maarten komen in Putten aan op een verkeerd moment en tijdstip. De Puttense verzetsbeweging heeft een auto met daarin officieren van de Wehrmacht in een inderlaag gelokt. En als vergelding worden alle mannen door de Duitsers opgepakt en weggevoerd naar kamp Amersfoort. En daarvandaan verder naar het concentratiekamp Neuengamme bij Hamburg. Anne voelt zich schuldig omdat ze niet haar broer heeft kunnen redden. Dat was een belofte die ze aan Corrie, haar moeder gedaan had. Ze neemt zich voor zodra de oorlog afgelopen is Maarten te gaan zoeken.

Het verhaal van Maarten is de tweede verhaallijn in dit boek. Hij vertelt over het leven in Neuengamme dat mensonterend is, het werk dat zo waanzinnig zwaar is, voedsel is schaars. Hij heeft een trouwe vriend Bastiaan, ze zijn als zielsverwanten door een hel gegaan. Je voelt Maarten zijn strijd om te overleven, de angst, de pijn, de vernederingen. Het voelt alsof je in een slechte movie zit.

Je kan na al die jaren nog steeds niet voorstellen wat mensen elkaar aan kunnen doen, en helaas nog doen. Vind het een echte aanrader.