De 5 talen van de liefde van kinderen

- De 5 talen van de liefde van kinderen

(4)

De reden dat ik dit boek graag onder de aandacht wil brengen van ouders, grootouders, kinder- en jeugdleiders komt niet zomaar uit de lucht vallen; in de kerk en op mijn werk (voortgezet onderwijs) kom ik enorm veel puberende jongeren tegen. Via mijn eigen kinderen ontmoet ik verschillende jongens en meisjes in de leeftijd van 7 tot 13. Het is zo schrijnend om te merken dat sommige kinderen zich heel onbegrepen voelen. Velen missen een luisterend oor wanneer ze thuis komen van school of hebben zelfs het idee dat ze helemaal niet geliefd zijn. Ook onder christelijke kinderen en jongeren zijn er luitjes die zich zo onbegrepen voelen.

Wil dit zeggen dat hun ouders ze niet (goed genoeg) liefhebben? Dat ze geen interesse tonen? Nee. Vaak juist het tegendeel. Hoe komt het nou dat jonge mensen het zo anders kunnen ervaren?

Kinderen leven in hun eigen wereld. Een wereld die wij als volwassenen soms helemaal ontgroeid zijn of maar moeizaam begrijpen. Tegelijk kunnen kinderen niet overzien wat wij als volwassenen wel kunnen. We spreken een andere levenstaal. Behalve die levenstaal heeft iedereen ook nog zijn eigen ‘liefdestaal'; ieder kind heeft zijn eigen taal waarin hij de ouderlijke liefde het best verstaat. Dit boek laat zien hoe u de liefdestaal van uw kind kunt ontdekken, herkennen en beantwoorden.

"Cadeautjes" en "tijd en aandacht" zijn de liefdestalen van onze jongste telg. Wanneer ik merk dat hij weer wat minder in zijn hum zit weet ik dat het tijd is om er samen even op uit te gaan. We hoeven geen groteske dingen te ondernemen, gewoon een glaasje Fristi en een plak cake bij de Intratuin doet al wonderen. Even zonder zijn broer, zonder papa. Even mama voor hem alleen. Aandacht met een plakje cake: dan voelt hij zich intens geliefd. Het is niet echt de wijze waarop ik liefde graag ontvang, maar als dit kleine gebaar zoveel voor hem betekent, doe ik het graag. Het doet in ieder geval wonderen in onze relatie.

Kunt u de liefdestaal van uw kind spreken? Spreekt u die taal ook? Het maakt niet uit of ze 8 of 18 zijn. Ze hebben het nodig dat u als (groot)ouder, kinderwerker of jongerenleider hun taal spreekt.

Denk ook aan de vrienden en vriendinnetjes van uw kinderen. Voelen zij zich geliefd? Kent en spreekt u ook hun liefdestaal? Lukt het u om Gods liefde in hun taal te laten weerklinken?
Laat het een uitdaging voor u zijn om uw en Gods liefde te spreken aan de kinderen en jongeren uit uw omgeving!