Boek
Dit boek is te lezen als een praktisch werkboek waarin wordt nagegaan welke wegen een school kan bewandelen wanneer ze geconfronteerd wordt met diversiteit. De volgende zes cases worden besproken religieuze kleding merkkleding en kledingscodes met een problematische boodschap afwezigheid van de school voorbehoud bij activiteiten buiten de schoolmuren bezwaren tegen de leerstof ordeverstorend gedrag in de les de beschikbaarheid van een gebeds of stilteruimte. De cases zijn uitgewerkt aan de hand van een vaste structuur. Eerst wordt de probleemstelling geanalyseerd. Daarna worden mogelijke oplossingen aangereikt met aandacht voor eventuele knelpunten en een afweging van de voor en nadelen van elke oplossing. Ten slotte worden de rechtsbronnen aangegeven. Bij elke case komt de rol van het recht aan de orde. Het recht bepaalt immers de speelruimte van de schooldirectie bij het managen van diversiteit. De auteurs hebben getracht telkens een weg te wijzen die recht doet aan de verschillende belangen die in het geding zijn. Het belang van het kind is daarbij een belangrijk richtsnoer. Dit werkboek is ongetwijfeld een instrument van onschatbare waarde voor schooldirecties die op het terrein geconfronteerd worden met dagelijkse problemen rond multicultureel samenleven. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand