Boek
Het opleiden van leraren is een grote uitdaging. Leraar zijn in onze moderne kennissamenleving vraagt om uiteenlopende bekwaamheden. Bovendien moeten leraren kunnen omgaan met culturele en religieuze pluriformiteit. Dan wordt van hen een extra kwaliteit verwacht, culturele sensitiviteit, een pedagogische kwaliteit bij uitstek. Daarover bestaan vele opvattingen, waarin een keur aan kennisconcepten, levensbeschouwingen en mens- en maatschappijbeelden meespelen. Dit proefschrift onderzoekt de ontwikkeling van de beroepskwaliteiten van aanstaande leraren in een pluriforme samenleving, zowel op conceptueel-theoretisch als op empirisch niveau. Uitgangspunt is dat het leraarschap een relationele verhouding tot de leerling veronderstelt. Naast het toepassen van instrumentele kennis en vaardigheden is het cruciaal dat de leraar de relatie met de leerlingen begrijpt als een relatie van mens tot mens. Daarin schuilt de normatief-reflexieve kern van het leraarschap. De intermenselijke verhouding biedt ook een pedagogische basis om het leerproces op een voor de leerlingen zinvolle manier in te richten. Hüseyin Susam (1958) studeerde taal-en letterkunde in Ankara en onderwijspedagogiek in Amsterdam. Momenteel is hij docent pedagogiek aan de Hogeschool IPABO, Amsterdam. ISBN 978 90 8659 693 5www.vuuniversitypress.com «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Niemand