Boek
Een actuele vakdidactische en praktijkgerichte verkenning bedoeld voor leerkrachten en docenten geschiedenis pedagogisch begeleidersadviseurs vakdidactici leerkrachten talen kunstgeschiedenis en public relations en iedereen met belangstelling voor het ontwikkelen en stimuleren van quotonderzoekscompetentiequot. Competentieontwikkeling zelfgestuurd leren vakoverschrijdend onderwijzen coperatief leren projectwerk portfolio zelfevaluatie reflectie vrije ruimte deze termen sturen ook in Vlaanderen de actuele onderwijsdiscussies en worden ingezet bij een sociaalconstructivistische invulling van onderwijzen en leren.Dit boek bundelt een aantal voorbeelden uit de Vlaamse onderwijspraktijk die focussen op de ontwikkeling van quotonderzoekscompetentiequot op het niveau van het secundair onderwijs. De casussen werden vakoverschrijdend opgezet met geschiedenis als ankervak. Vandaar de titel Clio gaat vreemd. Uit de praktijk blijkt immers dat de vaardigheden die samen de historische methode uitmaken ook buiten het vak op brede basis worden gehanteerd.Er is echter nood aan een duidelijke leerlijn voor de ontwikkeling van onderzoekscompetentie. Die lijn moet lopen van de eerste tot en met de derde graad. De lesuitwerkingen die in dit boek worden voorgesteld komen daaraan tegemoet. De lijn wordt doorgetrokken tot in het eerste jaar hoger onderwijs waar dan een elektronische leeromgeving wordt aangewend.Het gehele opzet is ingebed in de ontwikkeling van een historische attitude gericht op bewust en dus onderzoekend en verantwoord maatschappelijk handelen. Dat stelt immers de ontwikkeling van historisch besef voorop n vergt een holistische leeraanpak.Meer informatie over Clio gaat vreemd vindt u op deze pagina op de website van VUBPRESS. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.