Boek
Vlaanderen kent een sterk netwerk van gespecialiseerde scholen voor buitengewoon onderwijs. Dit maakt een overstap naar inclusief onderwijs minder evident. Hoe kunnen gewone scholen eenzelfde kwaliteitsvol onderwijszorg bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften? Moeten die vele scholen voor buitengewoon onderwijs verdwijnen of moet hun expertise versnipperd worden over zoveel andere scholen? Het Vlaams Verbond voor Katholiek Buitengewoon Onderwijs VVKBuO buigt zich over deze vraag sinds begin der jaren negentig van vorige eeuw. Via studiewerk visieontwikkeling en samenwerkingsprojecten tussen gewoon en buitengewoon onderwijs heeft zij het debat niet geschuwd en zelfs via nascholingsprojecten de aangesloten scholen kansen geboden om zich voor te bereiden op een meer inclusief onderwijs. Kerngedachte hierbij is een onderwijscontinum uitbouwen waardoor er voor elke leerling kwaliteitsvol onderwijs op maat kan worden geboden. Samenwerking tussen scholen staat garant voor een kwaliteitsvol aanbod en creert kansen voor een vergroting van expertise en competenties in elke school. Dit boek beidt een duidelijke kijk op die visie en bespreekt de verschillende kenmerken die noodzakelijk zijn om kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te realiseren. Het is een boek dat de scholen een spiegel wil voorhouden en een helder werkkader en werkinstrumenten aanreiken om hun kwaliteit tastbaar te maken. De gespecialiseerde scholen vinden er een stevige leidraad om zich te profileren binnen het onderwijsveld. Gewone scholen kunnen in die spiegel zien aan welke aspecten zij kunnen werken om ook aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.