Boek
Het gaat niet goed met de autochtone achterstandsleerlingen in het onderwijs. Terwijl allochtone kinderen in het basisonderwijs langzaam maar zeker vooruitgaan lopen de onderwijsprestaties van de kinderen uit laaggeschoolde Nederlandse gezinnen terug. Ook in het voortgezet onderwijs is sprake van stagnatie de doorstroom naar het havovwo neemt eerder af dan toe. Weinig mensen realiseren zich dat er bijna evenveel autochtone als allochtone achterstandsleerlingen zijn. Momenteel zitten er in het basisonderwijs 198.000 autochtone en 200.000 allochtone achterstandsleerlingen. Het onderwijsachterstandenbeleid richtte zich de afgelopen jaren vooral op de allochtone leerlingen. De autochtone achterstandsleerlingen vormen een vergeten groep. Over de oorzaken van hun teruglopende schoolprestaties is betrekkelijk weinig bekend. Dit signalement beschrijft de groep autochtone achterstandsleerlingen. Aangegeven wordt waar ze zich bevinden hoe het hen vergaat i het onderwijs en wat de mogelijke oorzaken zijn van de achterstand en de toename daarvan. Met dit beknopte signalement wil het SCP aandacht vragen voor de autochtone achterstandsleerlingen. Het onderwijsbeleid voor deze groep behoeft een nieuwe impuls. «
Boeklezers.nl is een netwerk voor sociaal lezen. Wij helpen lezers nieuwe boeken en schrijvers ontdekken, en brengen lezers met elkaar en schrijvers in contact. Meer lezen »
Er zijn nog geen recensies voor dit boek.