Alsof het voorbij is

- Alsof het voorbij is

(5)

Ieder van ons heeft een leven. In dat leven gebeuren er dingen. Grote en kleine gebeurtenissen, je komt vreugde en verdriet tegen , je hebt dromen en soms worden deze dromen waar en soms blijft het enkel bij dromen, je sluit vriendschappen en verliest vrienden, je sticht een familie en soms verlaat je deze ook weer, …… Zo zou ik nog ontiegelijk veel feiten kunnen opsommen. Nu dat is ook wat de schrijver Julian Barnes doet in zijn recentste werk “Alsof het voorbij is”. Barnes maakt ons deelgenoot van het leven van Tony Webster, een 66 jarige gepensioneerde bediende. In zijn jeugd had hij grote dromen , hij zag zijn toekomst als iets speciaals, hij zou niet het doorsnee leven gaan leiden van zijn ouders, hij zou het gaan maken,… Op zijn 66 ste blijven een aantal gebeurtenissen uit zijn verleden hem nog steeds achtervolgen, hij heeft ze niet kunnen plaatsen maar weet wel hoe het allemaal zo is verlopen, ja , dat weet hij wel heel zeker. Maar zo als zo vaak , zal ook Webster onder ogen moeten zien, dat je eigen invulling van het verleden niet altijd objectief is , dat je ze bent gaan inkleuren, naar je eigen hand gaan zetten,….. en dat wat er echt gebeurde geheel of gedeeltelijk aan je is voorbij gegaan!
Naar thematiek is dit boekje (slechts 160 bladzijden) niets speciaals! Maar naar schrijfstijl, karakterweergave van de personages, woordgebruik is het gewoon perfect! Je moet er je tijd voor willen nemen maar dan lees je op elke bladzijde een levenswijsheid. Of je nu wilt of niet automatisch ga je het projecteren op je eigen leven. Samen met Tony Webster ga je je verdiepen in het verleden. Menig lezer zal dan tot dezelfde conclusie komen als Webster: ‘Ik denk wel eens dat het leven tot doel heeft ons met het uiteindelijke verlies ervan te verzoenen door ons langzaam te slopen, door te bewijzen, hoe lang het ook duurt, dat het leven lang niet zo’n pretje is als algemeen beweerd wordt.’
Wie deze roman leest is niet enkel een geschiedenis rijker maar heeft er ook veel levenswijsheid bij gewonnen! Werkelijk een MUST om te lezen.