Wie noemde haar zwak?

- Wie noemde haar zwak?

(4)

Wie noemde haar zwak? Clemens van Brunschot Uitg. Zilverspoor 2014 ISBN 978 94 90767549

Paula heeft in Londen een traumatische ervaring opgedaan. Miguel uit Texas was erbij betrokken. Paula houdt contact met hem en hij beweert dat hij haar van haar trauma af kan helpen. Ze gaat met hem mee naar Texas. Ze komt terecht in een mannengemeenschap. Het blijkt dat Miguel leider is van een sekte. Paula mag na één mailtje naar haar zus Pascal geen contact meer met haar hebben. Haar mobieltje wordt afgenomen en ze moet dingen doen die ze eigenlijk niet wil.

Als Pascal ontdekt dat Paula verdwenen is, doet ze er alles aan om haar op te sporen. Door het IP-adres van de computer waarmee Paula haar mailtje stuurde, te achterhalen, ontdekt ze dat haar zus in Texas zit. Pascal vertrekt naar Texas en in het vliegtuig komt Milena naast haar te zitten. Ze boezemt vertrouwen in en algauw vertelt Pascal waarom ze naar Texas op weg is. Later blijkt dat Milena niet is die ze voorgeeft te zijn.

Paula gelooft dat Miguel haar echt kan helpen. Als het Pascal gelukt is om de gemeenschap binnen te dringen, begrijpt Paula niet waarom haar zus haar wil redden. Dan gebeurt er iets dramatisch waardoor Paula en Pascal de gemeenschap uit moeten vluchten.

Dit boek heet een thriller te zijn, maar ik vind het persoonlijk een psychologische roman. Er komen wel een paar gruwelijke moorden in voor, maar de hoofdmoot is toch het verhaal van Pascal als sterke vrouw die haar zus komt bevrijden. De schrijver is er uitstekend in geslaagd om zich in te leven in een vrouw. De gevoelens van de zussen worden levensecht beschreven.