Tweede leven

- Tweede leven

(5)

Dit is een steengoed boek, heerlijk vlot leesbaar, constante onderliggende spanning en een onverwacht plot.

De voorkant is prachtig "Een kattenkop" die staat voor meerdere levens. De titel Tweede leven is perfect gekozen. Julia leeft haar tweede leven. Haar eerste leven was in haar jeugdjaren, verslaafd aan drugs, woonde ze in Berlijn met haar liefde Marcus , die daar aan een overdosis overlijdt. Ze keert terug naar Londen, waar Hugh zich over haar ontfermt en uiteindelijk met haar trouwt.

Je leert Julia kennen door stukjes uit het verleden, wanneer haar moeder overlijdt, haar vader aan de drank raakt en Julia zich ontfermt over haar zusje Kate. Wanneer zij Marcus leert kennen verhuist ze met hem naar Berlijn, haar zusje aan haar lot overlatend. Wanneer Kate 16 is en zwanger, nemen Hugh en Julia het ouderschap van Connor op zich, omdat Kate niet in staat is hem zelf op te voeden. Jaren later wil Kate hem terug. Totdat ze vermoord in een steegje in Parijs achtergelaten wordt. Hier begint de zoektocht van Julia naar de moordenaar van haar zusje.

Kate blijkt op meerdere chatsites contacten te hebben, hier begint Julia haar tocht naar de waarheid rond de moord. "Mijn verhouding met Lukas heeft zich stap voor stap ontwikkeld, begon met mijn zoektocht naar de waarheid (de moord op Kate), die uitmondde in online chatten, en is daarna uitgegroeid tot wat het geworden is". Ze begint een verhouding met Lukas, die haar stalkt en terroriseert. De ellende stapelt zich op, geheimen worden groter, zelfs gevaarlijk. Julia verdenkt Lukas van de moord en achtervolgt hem naar Parijs waar alle ellende begon. Hier stuit de lezer op een ongekend spannend plot, met wendingen die ik niet verwacht had.

"Ik kan hoe dan ook niet meer met mezelf leven. Ik open mijn ogen weer. Wat er hierna ook gebeurt, of ik nu schiet of niet, het is voorbij".